Pozycjonowanie lokalne - czym jest i dlaczego warto z niego skorzystać?

Pozycjonowanie lokalne stale zyskuje na popularności, a wpływa na to kilka czynników. Nadajniki GPS w telefonach umożliwiają dokładne określenie położenia, w którym dana osoba się znajduje. Szukając pizzerii w okolicy, użytkownik często wpisuje w wyszukiwarce frazę pizzeria + miasto, dla przykładu "pizzeria Warszawa". Google prosi wtedy o pozwolenie na dostęp do lokalizacji urządzenia, a jeśli użytkownik na ten dostęp zezwoli, wyszukiwarka pokaże najbliżej znajdujące się restauracje. Dzięki temu niemal każdy uzyskuje informacje o interesujących miejscach w okolicy. Bez problemu można uzyskać informacje o firmach i usługach, które znajdują się blisko, a z których wcześniej nie korzystaliśmy. Lokalne SEO jest niezwykle ważne właśnie w przypadku lokalnych firm, które oferują swoje usługi w konkretnym miejscu. Odpowiednie pozycjonowanie lokalne pozwoli pozyskać więcej klientów, którzy dowiedzą się o danej usłudze, korzystając z wyszukiwarki internetowej. Pozycjonowanie tego typu znacznie zyskało na popularności, gdy powszechny stał się dostęp do smartfonów. To właśnie użytkownicy urządzeń mobilnych, najczęściej szukają usług oraz firm przez wyszukiwarkę Google.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Jak już zostało wspomniane na wstępie, użytkownik, szukając np. restauracji, zwykle wpisze w wyszukiwarce kombinację słowa kluczowego i miasta, w którym się znajduje. Innym przykładem może być wyszukiwanie stoków narciarskich, które dostępne są jedynie w określonym miejscu. Użytkownik, wpisując w wyszukiwarce frazę "stoki narciarskie", otrzymuje zaznaczone na mapie Google stacje narciarskie, znajdujące się w okolicy. To oczywiście tylko losowe przykłady. Tak naprawdę istnieje mnóstwo różnych kategorii, w których ludzie korzystają z pozycjonowania lokalnego. Najczęściej wyszukiwane są:

  • restauracje,
  • puby,
  • bary,
  • lokalne sklepy,
  • hurtownie,
  • centra handlowe,
  • usługi powiązane z branżą budowlaną,
  • fryzjerzy i barberzy,
  • mechanicy.

Jak widać pozycjonowanie lokalne, odgrywa bardzo dużą rolę w pozyskiwaniu klientów. Nie ma się więc co dziwić, że coraz więcej firm decyduje się na tę formę pozycjonowania.

Korzyści pozycjonowania lokalnego

Kiedyś nowe firmy miały znacznie utrudnione zadanie. Przed popularnością pozycjonowania lokalnego, małe firmy rywalizowały często z ogromnymi firmami o poszczególne słowa kluczowe. Jeśli ktoś otwierał zakład fryzjerski, to musiał konkurować z największymi zakładami w kraju. Przebicie się na pierwsze strony pod frazę "fryzjer", na samym początku było wręcz niemożliwe. Małe firmy nie dysponowały ogromnym budżetem, więc kampanie marketingowe przeprowadzały jedynie w zakresie własnych możliwości. Pozycjonowanie lokalne znacznie zmieniło sytuację na rynku. Małe firmy mają większą możliwość przebicia i nie muszą już mierzyć się z monopolistami z danego kraju. Zakład fryzjerski z Katowic ogranicza swoją rywalizację tylko do zakładów znajdujących się w Katowicach, a nie w całej Polsce. Pozwala to zredukować koszty prowadzenia kampanii marketingowych. Ponadto szybciej można osiągnąć pożądane rezultaty, które będą trwalsze niż przy obleganych słowach kluczowych.

Czynniki istotne w pozycjonowaniu lokalnym

Pozycjonowanie lokalne jest powiązane z tradycyjnym pozycjonowaniem. Wiele rzeczy się pokrywa. Mimo to można wyróżnić kilka kluczowych czynników, które znacznie wpływają na efekty tej formy pozycjonowania. Oczywiście należy pamiętać, że najważniejsza jest optymalizacja strony, a także linki, które do niej prowadzą (backlinki).

Absolutną podstawą przy lokalnym SEO, jest założenie profilu Google Moja Firma. Bez tego firma nie będzie miała szansy zaistnieć na lokalnym rynku. Ludzie, szukając informacji w Google o danej firmie, często chcą dowiedzieć się, w jakich godzinach jest otwarta, kiedy jest tam największy ruch oraz jakie są opinie innych klientów. Założenie konta w Google Moja Firma nie powinno stanowić większego problemu, a cały proces jest całkowicie darmowy. Opinie i oceny mają istotny wpływ na pozycjonowanie. Częstotliwość i jakość wystawianych ocen zwiększa szanse danego miejsca na pojawienie się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania. Warto więc dbać o to, by klienci oceniali firmę możliwie jak najlepiej. Warto również informować i zachęcać użytkowników do pozostawienia pozytywnej oceny.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Ważną częścią pozycjonowania lokalnego są dane teleadresowe. W każdym miejscu w internecie, dane te powinny być zgodne. Do danych teleadresowych zaliczamy między innymi nazwę firmy, numer telefonu oraz adres. Im wyższa zgodność tych danych, tym większa wiarygodność. Jeśli nasza firma zostanie uznana za wiarygodną, ma szansę znaleźć się na mapach Google. Równie ważne jest optymalizowanie strony internetowej - podobnie jak w przypadku pozycjonowania tradycyjnego. Wiele firm o tym zapomina, skupiając się tylko na podstawach pozycjonowania lokalnego. Dzięki temu można wyprzedzić konkurencję, tworząc lepiej zoptymalizowaną witrynę.

Podsumowanie

Jak widać pozycjonowanie lokalne, jest powiązanie z tradycyjnymi formami pozycjonowania. Istnieje jednak kilka dodatkowych narzędzi i czynników, na które trzeba zwrócić uwagę. Podstawą jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma i stałe pozyskiwanie pozytywnych ocen od klientów. Niemniej ważna jest zgodność danych teleadresowych i tradycyjna optymalizacja całej strony internetowej.

Zobacz projekt